Bezpieczeństwo dla polskich seniorów

Bezpieczeństwo seniorów jest coraz ważniejszym elementem życia społecznego. Starsze pokolenia nie zawsze radzą sobie z nieuczciwością ze strony różnych sprzedawców. I tych, którzy dzwonią i proszą o datki na „chorych” i tych, którzy przychodzą do domu ze „świetnymi ofertami’. Seniorzy cieszą się, że ktoś się do nich zwrócił, że ma czas, żeby z nimi porozmawiać. Chętnie korzystają z okazji, żeby udowodnić sobie i otoczeniu, że są nadal rozsądni, sprytni i mają szczęście. Mają dużą dozę współczucia dla nieszczęść, ale też chętnie ulegają czarowi nie zawsze uczciwych sprzedawców i przedstawicieli firm.

Seniorzy to także osoby, które spędzają dużo czasu przed telewizorem. Śledzą pilnie wiadomości, zwłaszcza te dotyczące zmian cen w nadchodzącym nowym roku. Pracujesz w Niemczech – zadbaj o edukację swojej rodziny w Polsce!

Kampanie edukacyjno–informacyjne

Coraz więcej instytucji społecznych i gospodarczych rozumie, że tempo zmian w świecie otaczającym ludzi starszych jest tak duże, że trzeba ich chronić. Uczyć, informować, przypominać o tym, że niestety nie każdy kto do nich się zwróci jest godny zaufania. Trzeba pamiętać, że nasza mama czy tata, niegdyś wzór doskonałych wyborów i ostrożności, wraz z wiekiem tracą wiele kompetencji.  W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania psychologiczne, z których wynika, że wraz z wiekiem spada zdolność do prawidłowej oceny sytuacji. Osobom starszym trudniej jest ocenić prawdopodobieństwo jakiejś historii. Wzrasta jednocześnie ufność w stosunku do otoczenia. Z tego powodu powinniśmy ciągle przypominać naszym seniorom, że przed podjęciem ważnych decyzji powinni skonsultować się z dziećmi czy wnukami.

W Polsce dosyć znana jest kampania edukacyjno – informacyjna „Senior Znaczy Szacunek”. Organizatorem jest Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej. Do działań związanych z bezpieczeństwem seniorów zaprasza firmy z różnych branż, które cieszą się szczególnym zainteresowanie osób starszych.

Modny temat – tani prąd

Dla osób starszych, przyzwyczajonych do tego, że kiedyś był jeden dostawca różnych mediów, w tym prądu i gazu, zmiana operatora bywa kusząca. Jeżeli do domu przyjdzie dobrze ubrany sprzedawca, który chętnie wypije herbatkę w szklance z koszyczkiem i przedstawi cudowną wizję obniżenia rachunków za prąd, to może zostać obdarzony zaufaniem. Osoby starsze nie czytają umów, obdarzając wyjątkowym zaufaniem tego, kto im umowę przedstawia. Oburzają się potem, że ten pan czy ta pani mówili coś innego, ale często jest już za późno.

Do kampanii „Senior Znaczy Szacunek” przystąpili ostatnio znani producenci energii. Zorganizowali konkurs z sympatycznymi nagrodami:

„Międzypokoleniowy konkurs „Złote Lata” skierowany jest do osób zamieszkujących województwa opolskie, małopolskie, śląskie oraz dolnośląskie. Konkurs ma charakter międzypokoleniowej zabawy, za udział w której można zdobyć atrakcyjne nagrody. Zadanie konkursowe polega na rozwiązaniu quizu składającego się z 20 pytań, z czego 10 skierowanych jest do osób młodych i 10 – do starszych, zatem najlepszym sposobem jest wypełnianie ankiety konkursowej z wnuczkami bądź dziećmi.”

Bezpieczeństwo seniora to rodzina

Prześledziliśmy pytania konkursowe i – chociaż przy okazji konkursu producent energii zbiera dane osobowe – to trzeba przyznać, że pomysł jest bardzo trafny. Założenie, że osoby starsze mają współdziałać z młodszymi pokoleniami jest bardzo cenne. Niegdyś, przed rozwojem informatycznym świata, senior był źródłem wiedzy i doświadczenia. Świat nie zmieniał się tak szybko, było bardzo dużo stałych, powtarzalnych zasad, których młode pokolenia mogły nauczyć się tylko od osób starszych. Nie było filmików w Internecie, z których można nauczyć się wszystkiego – począwszy od przyszywania guzika aż do złożenia komputera.  To osoba starsza w rodzinie była tym autorytetem, który przygotowywał do życia młodsze pokolenia. Teraz to się zmieniło i tego powinniśmy się wszyscy nauczyć.

To, że wnuczek ma 16 lat nie oznacza, że jego rada w sprawie np. zmiany dostawcy energii nie będzie wartościowa. Dziadek czy babcia korzystają wyłącznie z własnych doświadczeń a wnuczek może korzystając z zawartości Internetu poznać doświadczenia wielu ludzi. I przekazać je seniorom, aby mogli się zastanowić, czy ich wybór oznacza rzeczywiście sukces i bezpieczeństwo.

W zakresie bezpieczeństwa seniora w dzisiejszych czasach rodzina ma szczególne znaczenie. Musimy chronić naszych bliskich przed zupełnie innym światem, w którym jednak – pomimo wielu zmian – zawsze znajdą się osoby nierzetelne. Nauczenie mamy, taty, babci, dziadka, że istotne zmiany w swoim życiu codziennym powinni konsultować z młodszym pokoleniem to bardzo ważna sprawa. To sprawa bezpieczeństwa naszych seniorów. Warto więc popierać każdą inicjatywę w tym zakresie.

Jesteś wnuczkiem czy babcią? Nieważne, jeżeli spełniasz warunki konkursowe, spróbujcie razem! Nawet nie dla wygranej – dla nauki wspólnego podejmowania decyzji.

© 2015-2019 Praca w opiece w Niemczech od zaraz – CareWork